همه چیز درباره مدارک مورد نیاز یک معلم زبان

مدارک مورد نیاز یک معلم زبان چیست ؟ سوال مهمی که باید به آن پاسخ داد :  CELTA را انتخاب کنم یا گواهی سطح چهار در TESOL؟ در ادامه توضیحات ایران کمبریج با تفاوت آن‌ها آشنا شوید:

عوامل زیادی وجود دارند که هنگام تصمیم‌گیری بین انتخاب CELTA یا گواهی سطح چهار در TESOL باید در نظر بگیرید. هر دو گواهی شما را به عنوان یک معلمی که تمایل به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم دارد، واجد شرایط می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های جزئی وجود دارد که باعث می‌شود نیاز به بررسی عوامل خاصی مانند سطح شناخت، جایی که قصد تدریس دارید، به چه کسانی می‌خواهید آموزش دهید، و مسیرهای تحصیلی بیشتر را در نظر بگیرید.

همه چیز درباره مدارک مورد نیاز یک معلم زبان

بیایید از اصول اولیه شروع کنیم:

TESOL/TEFL چیست؟

TEFL مخفف عبارت Teaching English as a Foreign Language است. TEFL ممکن است به معنای تدریس زبان انگلیسی در کشوری باشد که انگلیسی زبان اصلی آن نیست.

  • گواهی‌ها و مدارک TEFL زیادی توسط ارائه‌دهندگان مختلف در سراسر جهان موجود است. برخی از این دوره‌ها کاملاً آنلاین، برخی حضوری و برخی ترکیبی از هر دو هستند.
  • TESOL نیز مخفف عبارت Teaching English to Speakers of Other Languages است. TESOL بسیار مشابه TEFL است، اما بیشتر در برخی کشورها مانند استرالیا و ایالات متحده استفاده می‌شود.
  • TESO به تدریس زبان انگلیسی در کشوری که زبان انگلیسی زبان رسمی یا اصلی است، اشاره دارد.

اعتبار و شناخت مدارک

در مدارک مورد نیاز یک معلم زبان ، گواهی سطح چهار در TESOL نوعی مدرک TESOL است که توسط دولت استرالیا به عنوان گواهی برای افرادی که تمایل به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به دانشجویان در استرالیا و خارج از کشور دارند، تأیید شده است.

در حالی که CELTA هم یک گواهی TEFL و TESOL است که توسط موسسه ارزیابی زبان کمبریج تأیید شده و به عنوان یک مدرک آموزشی ابتدایی در اکثر کشورهای جهان شناخته می‌شود.

حالا، چه عواملی باید در انتخاب بین CELTA و گواهی سطح چهار در TESOL در نظر گرفته شوند؟

عامل اول: کجا می‌خواهید تدریس کنید؟

آیا قصد دارید در استرالیا تدریس کنید یا خارج از این کشور؟

تدریس در استرالیا:

اگر هدف اصلی شما تدریس زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی در استرالیا است، شاید اولین انتخاب شما گواهی سطح چهار در TESOL باشد.

از آنجایی که خود دولت استرالیا این مدرک را تأیید کرده است، این گواهی برای افرادی که تمایل به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در استرالیا یا کار در مراکز زبان با دانشجویان بین‌المللی در داخل استرالیا دارند، مناسب‌تر است.

این به این معنا نیست که این گواهی در خارج از کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود یا در کشورهایی که کارفرمایان کیفیت آموزش دارنده گواهی سطح چهار در TESOL را می‌شناسند، پذیرفته نمی‌شود.

تدریس در سایر کشورها :

اگر هدف شما تدریس در خارج از کشور است، شاید بخواهید در مورد الزامات عمومی و خاص معلمان زبان انگلیسی در کشور مورد نظر خود تحقیق کنید.

به طور کلی، CELTA با الزامات اکثر کشورهای جهان مطابقت دارد. این گواهی یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک تدریس زبان انگلیسی برای کارفرمایان در صنعت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در بیشتر کشورها، از جمله استرالیا است.

بسیاری از کارفرمایان CELTA را به عنوان معیار بین‌المللی دوره‌های TESOL/TEFL می‌دانند.

عامل دوم: می‌خواهید به چه کسانی تدریس کنید؟

به چه کسانی می‌خواهید تدریس کنید؟ کودکان یا بزرگسالان؟

CELTA که با عنوان گواهی آموزش زبان انگلیسی به کاربران زبان‌های دیگر شناخته می‌شود، قبلاً با نام گواهی آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان شناخته می‌شد. بنابراین، ممکن است اگر هدف شما تدریس زبان انگلیسی به بزرگسالان است، مناسب‌تر باشد. اگرچه امروزه این دوره برای تدریس به هر دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان کاربردی است، اما همچنان شهرت خود را به عنوان مدرکی که بیشتر مناسب دانشجویان بزرگسال در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است، حفظ کرده است.

مدارک مورد نیاز معلم زبان

اگر هدف اصلی شما کار با کودکان است، ممکن است بخواهید مدرک دیگری در زمینه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) را که به طور خاص در زمینه آموزش به کودکان تخصص دارد، در نظر بگیرید.

همچنین، اگر هدف اصلی شما تدریس و آموزش زبان انگلیسی به غیربومی‌ها در یک کشور انگلیسی‌زبان است. باید TESOL را در نظر بگیرید.

عامل سوم: مسیر تحصیلی بیشتر

بعد از دریافت گواهی سطح چهار در TESOL، می‌توانید به سمت گواهی تحصیلات تکمیلی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان اضافی پیش بروید. در حالی که فارغ‌التحصیل CELTA می‌تواند به دیپلم آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان و دوره‌های تخصصی آموزش زبان به کودکان و زبان انگلیسی تجاری ادامه دهد. هر دو گواهی به شما امکان می‌دهند تا مدرک کارشناسی ارشد را در TESOL را دنبال کنید.

مدارک بالاتری مانند DELTA به شما امکان می‌دهند که به عنوان مدیر، مربی معلم یا مدیر مطالعات فعالیت کنید. به طور کلی، گذراندن CELTA و ادامه دادن به DELTA فرصت‌های گسترده‌تری در حرفه تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد دارید در آینده به کودکان تدریس کنید یا به یک جنبه خاص از ESL (آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم) تنوع ببخشید. باید پس از اخذ مدرک CELTA، دوره‌های تخصصی مانند یادگیری کودکان و زبان انگلیسی تجاری را بگذرانید.

همچنین می‌توانید به سمت کارشناسی ارشد در TESOL پیش بروید. اما این مسیر بیشتر برای کسانی مناسب است که تمایل دارند در دانشگاه‌ها تدریس کنند.

توصیه می شود جهت آمادگی بیشتر در دوره های تربیت مدرس TTC ایران کمبریج شرکت نمایید.

عامل چهارم: آیا شما یک زبان‌آموز بومی هستید؟

گواهی سطح چهار در TESOL به طور خاص برای افراد غیربومی طراحی شده است. در حالی که CELTA برای هر دو گروه افراد بومی و غیربومی قابل گذراندن است.

  • افراد غیربومی که CELTA را می‌گذرانند، باید سطحی از تسلط بر زبان انگلیسی را در حدود CEFR C1+ یا سطح بالاتر متوسط نشان دهند.
  • اگر شما یک زبان‌آموز بومی هستید و می‌خواهید در استرالیا زبان انگلیسی تدریس کنید. بهتر است گواهی سطح چهار در TESOL را در نظر بگیرید.
  • با این حال، در حالی که گواهی سطح چهار در TESOL ممکن است به شما شانس‌های بهتری در استرالیا بدهد. به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با دولت استرالیا، این مدرک بیشتر برای افراد غیربومی مناسب است. و معمولاً خارج از استرالیا کمتر از CELTA شناخته شده است.
  • بنابراین، اگر شما یک زبان‌آموز بومی یا غیربومی هستید. و قصد تدریس انگلیسی در استرالیا و خارج از آن را دارید، باید CELTA را در نظر بگیرید.
  • اگر علاوه بر استرالیا کشوری خاص را در نظر دارید، باید با نهاد مربوطه تماس بگیریدو تا ببینید آیا آن کشور مدارک خاصی را برای معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) نیاز دارد یا خیر.

در نهایت مدارک مورد نیاز یک معلم زبان ، هنگام انتخاب یک دوره، کیفیت آموزشی که به شما ارائه می‌شود را در نظر بگیرید. و مطمئن شوید که دوره مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

بین مدارک CELTA و TESOL و TEFL کدام برای تدریس زبان بهتر است ؟

یک دوره معتبر TEFL/TESOL باید شامل موارد زیر باشد:

  • حداقل 100 ساعت تدریس حضوری
  • تدریس عملی با دانشجویان واقعی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL)، معمولاً حداقل شش ساعت
  • مشاهده تدریس و برگزاری جلسات بازخورد
  • همچنین، بررسی کنید که ارائه‌دهندگان دوره و مربیان توسط نهادهای مربوطه تأیید شده باشند. اگر CELTA را انتخاب می‌کنید، باید توسط موسسه Cambridge Language Assessment تأیید شده باشد و اگر گواهی سطح چهار در TESOL را انتخاب می‌کنید.
  • مطمئن شوید که این مدرک در یک سازمان آموزشی ثبت‌شده (RTOs) تأیید شده و توسط دولت استرالیا معتبر است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =