آیا باید یک CELTA یا یک گواهی IV در TESOL را انتخاب کنم؟ تفاوت را بدانید

آیا باید یک CELTA یا یک گواهی IV در TESOL را انتخاب کنم؟ تفاوت را بدانید : هنگام تصمیم گیری برای گرفتن CELTA یا Certificate IV در TESOL باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. در ادامه با ایران کمبریج همراه باشید…

هر دو مدرک شما را به عنوان معلمی که مایل به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است واجد شرایط می کند.

با این حال، تفاوت‌های جزئی وجود دارد که به این معنی است که شما باید عوامل خاصی مانند سطح شناخت، جایی که می‌خواهید آموزش دهید، به چه کسی آموزش دهید و مسیرهای مطالعه بیشتر را قبل از تصمیم‌گیری در نظر بگیرید.

بیایید از اصول اولیه شروع کنیم.

TEFL/TESOL چیست؟

TEFL مخفف عبارت Teaching English as a Foreign Language است. TEFL ممکن است به معنای آموزش زبان انگلیسی در کشوری باشد که انگلیسی زبان اصلی نیست.

مدارک و گواهینامه های TEFL زیادی توسط ارائه دهندگان مختلف در سراسر جهان موجود است. برخی کاملاً آنلاین هستند، برخی فیزیکی و برخی ترکیبی از هر دو هستند.

TESOL نیز مخفف است. به معنای آموزش زبان انگلیسی به سخنرانان زبان های دیگر است. TESOL بسیار شبیه به TEFL است اما بیشتر در کشورهای خاصی مانند استرالیا و ایالات متحده استفاده می شود.

TESOL برای اشاره به آموزش زبان انگلیسی در کشوری که انگلیسی زبان رسمی یا اصلی است استفاده می شود.

اعتباربخشی و شناسایی

گواهینامه IV در TESOL یک نام تجاری از مدرک TESOL است که توسط دولت استرالیا به عنوان مدرکی برای افرادی که مایل به آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم به دانشجویان در استرالیا و خارج از کشور هستند، تایید شده است.

در حالی که CELTA هر دو یک گواهینامه TEFL و TESOL است که توسط ارزیابی زبان کمبریج معتبر است و در اکثر کشورهای جهان به عنوان مدرک اولیه تدریس شناخته می شود.

آیا باید یک CELTA یا یک گواهی IV در TESOL را انتخاب کنم؟

حال، هنگام انتخاب بین CELTA و Certificate IV در TESOL چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟

عواملی که  CELTA و Certificate IV در TESOL باید در نظر گرفت

فاکتور 1: کجا می خواهید تدریس کنید؟

آیا می خواهید در استرالیا یا خارج از کشور تدریس کنید؟

تدریس در استرالیا:

اگر هدف اصلی شما آموزش زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی در استرالیا است، گواهینامه IV در TESOL ممکن است اولین انتخاب شما باشد.

از آنجایی که خود دولت استرالیا گواهینامه IV را در TESOL تأیید می کند، برای افرادی که مایل به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در استرالیا هستند یا در مراکز زبان با دانشجویان بین المللی در استرالیا کار می کنند مناسب تر خواهد بود.

این بدان معنا نیست که گواهینامه در خارج از کشور به رسمیت شناخته نمی شود یا در کشورهایی که کارفرمایان کیفیت آموزش دارنده گواهینامه IV در TESOL را به رسمیت می شناسند قابل قبول نیست.

تدریس در خارج از کشور: اگر هدف شما تدریس در خارج از کشور است، ممکن است بخواهید در مورد الزامات عمومی و خاص معلمان انگلیسی در کشور مورد نظر خود اطلاعاتی کسب کنید.

به طور کلی، CELTA الزامات اکثر کشورهای جهان را برآورده می کند. این یکی از معتبرترین گواهینامه های آموزش زبان انگلیسی برای کارفرمایان در صنعت ESL در اکثر کشورها از جمله استرالیا است.

تفاوتهای مدارک TEFL, TESOL, CELTA, TESL, DELTA چیست؟

بسیاری از کارفرمایان CELTA را به عنوان معیار بین المللی برای دوره های TESOL/TEFL می دانند.

فاکتور 2: به چه کسی می خواهید آموزش دهید؟

به چه کسی می خواهید آموزش دهید؟ بچه ها، بزرگسالان؟

CELTA که به عنوان گواهی آموزش زبان انگلیسی به سخنرانان زبان های دیگر شناخته می شود، قبلاً گواهینامه آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان بود.

از این رو اگر قصد آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان را دارید، ممکن است مناسب تر باشد. اگرچه امروزه این دوره برای آموزش دانش آموزان جوان و بزرگسال مفید است، اما همچنان شهرت خود را به عنوان مناسب تر برای دانشجویان بزرگسال ESL حفظ کرده است.

اگر هدف اصلی شما کار با بچه‌ها است، می‌توانید گواهینامه TEFL دیگری با گواهینامه تخصصی در Young Learning در نظر بگیرید.

همچنین، اگر هدف اصلی شما آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر بومی در یک کشور بومی انگلیسی زبان است، به احتمال زیاد باید یک TESOL را در نظر بگیرید.

فاکتور  3: مسیر مطالعه بیشتر

پس از دریافت گواهینامه IV در TESOL، فرد می تواند گواهی فارغ التحصیلی در آموزش زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان اضافی دریافت کند، در حالی که فارغ التحصیل CELTA ممکن است به اخذ مدرک کمبریج DELTA (دیپلم آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان)، زبان آموزان جوان و انگلیسی تجاری ادامه دهد. هر دو گواهینامه به شما امکان می دهد تا مدرک کارشناسی ارشد را در TESOL بگیرید.

مدارک بالاتر مانند DELTA به شما این شانس را می دهد که به عنوان مدیر، مربی معلم یا مدیر مطالعات کار کنید. به طور کلی، گرفتن CELTA و اقدام به گرفتن DELTA شانس بیشتری را در حرفه تدریس ESL به شما می دهد.

اگر می‌خواهید بعداً به کودکان آموزش دهید یا به جنبه خاصی از ESL بپردازید، پس از دوره CELTA باید یک دوره گواهی مانند یادگیرندگان جوان و انگلیسی تجاری را بگذرانید.

شما همچنین می توانید برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در TESOL اقدام کنید، اما اگر مایل به تدریس در دانشگاه هستید، این مناسب تر است.

فاکتور 4: آیا انگلیسی زبان مادری شماست ؟

گواهی IV در TESOL به طور خاص برای افراد غیر بومی انگلیسی طراحی شده است در حالی که CELTA را می توان هم برای افراد بومی و هم غیر بومی زبانان دریافت کرد.

سخنرانان غیر بومی که CELTA را می گذرانند باید سطح مهارت انگلیسی را در حدود CEFR C1+ یا سطح متوسط بالا نشان دهند.

اگر انگلیسی زبان مادری شماست و مایل به تدریس زبان انگلیسی در استرالیا هستید، باید گواهینامه IV در TESOL را در نظر بگیرید.

با این حال، در حالی که گواهی IV در TESOL ممکن است به دلیل ارتباط مستقیم آن با دولت استرالیا شانس بیشتری را در استرالیا به شما ارائه دهد، اما برای افراد غیر بومی مناسب تر است و معمولاً در خارج از استرالیا کمتر از CELTA شناخته می شود.

بنابراین اگر یک فرد بومی یا غیر بومی با هدف آموزش زبان انگلیسی در استرالیا و خارج از کشور هستید، باید CELTA را در نظر بگیرید.

اگر علاوه بر استرالیا کشور خاصی را مد نظر دارید، باید با نهاد مربوطه بررسی کنید تا ببینید آیا این کشور گواهینامه های مورد نیاز خاصی برای معلمان ESL دارد یا خیر.

نتیجه گیری

در نهایت، هنگام انتخاب دوره، کیفیت آموزشی ارائه شده را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که این دوره با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد.
یک دوره معتبر TEFL/TESOL باید شامل؛

  • حداقل 100 ساعت ساعت تماس
  • تدریس عملی با دانش آموزان ESL واقعی معمولاً حداقل شش ساعت است
  • آموزش جلسات مشاهده و ورودی/بازخورد.
  • همچنین بررسی کنید که ارائه دهندگان دوره و مدرسان توسط نهادهای مربوطه معتبر هستند، اگر CELTA را انتخاب می کنید باید توسط Cambridge Language Assessment معتبر باشد و اگر گواهی IV در TESOL را انتخاب کردید، مطمئن شوید که در یک سازمان آموزشی ثبت شده است. (RTOs) و توسط دولت استرالیا تایید شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 19 =